Saturday 14 July 2018

CARA ATASI MASALAH KEPUTIHAN WANITA

Apa itu Keputihan 
Keputihan merupakan salah satu masalah yang selalu dihadapi oleh kaum wanita. Keputihan adalah lelehan air daripada faraj yang berwarna putih ataupun kuning.



Kajian menunjukkan majoriti daripada kaum wanita akan mengalami perkara tersebut terutamanya mereka yang sudah berkahwin. Keputihan boleh dibahagikan kepada keputihan yang normal dan disebabkan jangkitan kuman.

Ada sesetengah wanita yang tidak mampu membezakan diantara keputihan yang normal dan tidak normal. Ini kerana ada yang menganggap perkara tersebut sebagai perkara yang normal terutamanya jika ia berlaku sebelum datangnya haid. Tetapi jika perkara tersebut tidak dirawat ia boleh menyebabkan komplikasi kepada pesakit


Jenis keputihan
Seperti yang dikatakan diatas, masalah ini boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu:
  • Keputihan yang normal
  • Keputihan yang disebabkan jangkitan kuman
Keputihan yang normal selalunya dikaitkan dengan hormon estrogen. Apabila seseorang wanita itu dekat dengan tarikh haidnya, lendir yang terhasil akan lebih likat dan putih

Ia berfungsi untuk memelihara bakteria baik di dalam vagina dengan mengekalkan pH dan nutrien yang ada. Oleh sebab itu, perbuatan meruang ataupun memasukkan sesuatu untuk membersihkan faraj akan mengganggu fisiologi di dalam vagina. Bakteria baik akan mati dan ia boleh menyebabkan kemasukan bakteria yang jahat.

Punca-Punca masalah keputihan 
Terdapat beberapa punca maslah yang menyebabkan keputihan pada wanita

Hormon
Hormon estrogen merupakan salah satu hormon yang boleh menyebabkan keputihan. Apabila estrogen meningkat terutamanya ketika haid semakin dekat ataupun ketika mengandung, seseorang wanita itu akan mengalami keputihan.

Oleh kerana itu, kadang-kadang bayi perempuan yang baru lahir jugan mungkin mengalami sedikit keputihan disebabkan estrogen hormon yang dia dapat daripada ibunya.

Masalah sistem imun
Pesakit yang mengalami masalah pada sistem imunnya akan memudahkan jangkitan kuman berlaku dibahagian faraj. Terutamanya pesakit yang mengalami masalah kencing manisataupun jangkitan HIV.

Pesakit seperti ini akan lebih mudah terdedah kepada jangkitan kuman dibahagian vagina yang akan menyebabkan masalah keputihan

Kebersihan
Alat sulit wanita perlulah dijaga dan dibersihkan sentiasa terutamanya selepas melakukan hubungan seks. Ia perlulah dibasuh dan dikeringkan agar tidak membenarkan jangkitan kuman membiak pada kawasan tersebut

Tetapi perlu diingat perbuatan meruang iaitu membersihkan bahagian dalam vagina sama ada menggunakan tangan ataupun apa-apa alat adalah tidak digalakkan kerana ia akan mengganggu bakteria baik di dalam saluran tersebut.

Aktiviti seks yang aktif
Mereka yang sentiasa melakukan seks dengan berlainan pasangan mempunyai risiko yang tinggi untuk mengalami jangkitan kuman dikawasan tersebut. Bahkan ia boleh menyebabkan penyakit berjangkit yang lain seperti HIV, syphillis dan gonorrhea.

Rawatan secara bersama Shaklee

GLA - Menstabilkan hormon dalam badan wanita. 

Alfalfa -  Menaturalkan asid dalam badan dan membuat sisa toksin badan. Selain itu Alfalfa adalah penyumbang keperluan galian dalam badan. 

Garlic - Antibiotic semula jadi dari bawang putih. Garlic boleh menguatkan system imnun badan.
Jaminan kami
Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
Selamat
Semulajadi
Berkesan

Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.

Shaklee Difference: Always SafeAlways WorksAlways Green.

Mengapa saya?
Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.

Penghantaran
Anda boleh memilih untuk COD. COD boleh diadakan di sekitar Selayang dan Batu caves . Pos juga boleh diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, GDex, Nationwide Express atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.

Pembayaran
Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun CIMB bank atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

Saya Nak Beli !
Untuk keterangan lanjut boleh berhubung dengan Kak Pisah ditalian bernombor  017-355 9455 melalui aplikasi Call / SMS / WhatsApp.

Norhapisah Asmuni ( Kak Pisah )
Shaklee ID :(ID:1251745)
SMS & Whatsapp: 017-355 9455
Email: Pisah35.ee@gmail.com 

No comments:

Post a Comment