Saturday 14 July 2018

CARA BERKESAN ATASI MASALAH KUDIS BUTA @ SCABIES

Apa itu kudis buta?
Kudis buta atau scabies adalah disebabkan oleh hama (seperti serangga kecil) yang dipanggil Sarcoptes scabiei. Hama adalah parasit, bermakna ia hidup dalam badan tuan rumah (seorang manusia) tanpa memberikan sebarang faedah kepada tuan rumah.




Punca Kudis Buta
Kudis buta ialah jangkitan pada kulit yang boleh berjangkit disebabkan oleh gigitan kutu hama iaitu Sarcoptes Scabies.

Ciri-cirinya ialah:
  • Berbadan bulat dan mempunyai 8 kaki yang panjang.
  • Berukuran 0.4mm setiap satu.
  • Kutu betina akan mengorek masuk ke dalam kulit, bertelur dan kemudian akan mati.
  • Telur-telur yang ditinggalkan akan menetas dan hidup selama 30 hari

Keadaan ini akan menyebabkan tindakbalas alergi berlaku dan menyebabkan kesan gatal-gatal pada kulit. Scabies betina boleh bertelur sehingga 90 biji selama hayat hidupnya 30 dalam tempoh 30 hari.

Telur hama akan mengambil masa 3-4 hari untuk menetas dan menjadi larva. Dan hanya mengambil masa 2 minggu untuk menjadi hama dewasa. Dan begitulah kitaran hidupnya.

Apakah tanda-tanda kudis buta?
  • Gatal-gatal. Ini adalah gejala utama kudis. Ia sering teruk dan cenderung untuk berada dalam satu tempat pada mulanya (biasanya tangan), dan kemudian merebak ke kawasan lain. Gatal biasanya lebih teruk pada waktu malam dan selepas mandi panas. Anda boleh gatal seluruh badan, walaupun dengan hanya beberapa hama, dan juga di kawasan-kawasan di mana hama tidak hadir.
  • Terowong hama (lubang). Ini boleh dilihat pada kulit sebagai garis-garis halus, gelap, atau perak kira-kira 2-10 mm panjang. Ia biasa berlaku di dalam kulit antara jari, permukaan dalaman pergelangan tangan, dan tangan. Walau bagaimanapun, ia boleh berlaku pada mana-mana bahagian kulit. Anda mungkin tidak perasan lubang sehingga ruam atau gatal terjadi.
  • Ruam. Ruam biasanya muncul tidak lama selepas gatal bermula. Ia biasanya kotor, ruam merah yang boleh muncul di mana-mana bahagian badan. Ruam selalunya paling jelas di bahagian dalam paha, bahagian perut (abdomen) dan punggung, ketiak, dan di sekitar puting payudara di kalangan wanita. Kemunculan ruam adalah biasa. Walau bagaimanapun, sesetengah orang mengalami ruam luar biasa yang mungkin menjadi keliru dengan keadaan penyakit kulit yang lain.
  • Menggaru. Menggaru kerana gatal-gatal yang kuat boleh menyebabkan kerosakan kulit yang kecil. Dalam beberapa kes, kulit yang rosak dijangkiti oleh kuman lain (bakteria). Jika kulit dijangkiti dengan bakteria ia menjadi merah, radang, panas, dan lembut.
  • Kemerosotan keadaan kulit yang sedia ada. Kudis buta boleh memburukkan lagi gejala lain-lain keadaan kulit, masalah kulit terutamanya gatal seperti ekzema, atau masalah seperti psoriasis. Kudis buta boleh menjadi lebih sukar untuk di diagnosis dalam situasi ini juga.
Cara Merawat dan Langkah Pencegahan Kudis Buta

Mencegah adalah langkah yang paling baik untuk mengelakkan jangkitan, iaitu dengan cara:
  • Basuh cadar, pakaian atau tuala orang yang kena kudis buta dengan air panas untuk menghapuskan hama atau larva hama yang terdapat padanya
  • Masukkan barang yang tidak boleh dicuci ke dalam beg plastic dan ikat ketat selama 7 hari untuk mematikan hama
  • Cuci perabut dan sofa dengan penyedut hampagas
  • Merawat orang yang berada di tempat yang dekat dengan pengidap kudis buta, tidak kiralah sama ada dia dijangkiti atau tidak
  • Perlu mandi dengan air suam sebelum menyapu krim atau losyen untuk membuka liang roma 
  • Ubat yang telah disapu perlu mengambil masa selama 1 malam untuk memmatikan hama. Ubat tahan gatal seperti Piriton mampu mengurangkan rasa gatal pada waktu malam. Ambillah atas nasihat doctor terlebih dahulu.
Langkah pencegahan jangkitan lain:
  • Pesakit yang dijangkiti oleh scabies sebaiknya dikuarantinkan untuk ke sekolah sehingga betul-betul baik.
  • Ibu bapa perlu menjauhkan anak-anak dari kanak-kanak yang dijangkiti oleh scabies sehingga selesai rawatan
  • Rawat seluruh ahli keluarga secara serentak
  • Pesakit kudis buta sebaikknya menjauhi orang lain
  • Pastikan kebersihan diri dijaga rapi
  • Elakkan berkongsi barangan peribadi seperti tuala, kasut, pakaian dan sebagainya dengan orang lain
  • Jemur bantal, tilam di bawah mentari panas
  • Rendam pakaian dengan air panas
  • Rawat Kudis Buta atau Scabies dengan Shaklee
Biasanya jika mendapat rawatan doctor, doctor akan berikan krim sapu untuk disapu pada seluruh badan dan menyental badan dengan sabun. Tetapi ia tidak akan menyembuhkan kudis buta. Racun serangga( krim dari doctor) mesti digunakan.

Selain itu ada rawatan alternativ boleh digunakan seperti Set Kudis buta yang saya cadangkan.

- Herba blend krim sapuan yang sempurna tidak beracun. mampu mengurangkan kegatalan. dan boleh disapu sekerap mungkin. Tidak berbahaya jika termasuk dalam mulut kanak-kanak. 

- Basic H2 adalah cucian luaran. membunuh hama dari luaran. Ini adalah produk organic yang selamat. 

- Vivix membantu memperbaiki sel yang rosak dan membantu pertumbuhan sel baru yang lebih sihat.

Jaminan kami
Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
Selamat
Semulajadi
Berkesan

Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.

Shaklee Difference: Always SafeAlways WorksAlways Green.

Mengapa saya?
Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.

Penghantaran
Anda boleh memilih untuk COD. COD boleh diadakan di sekitar Selayang dan Batu caves . Pos juga boleh diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, GDex, Nationwide Express atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.

Pembayaran
Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun CIMB bank atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

Saya Nak Beli !
Untuk keterangan lanjut boleh berhubung dengan Kak Pisah ditalian bernombor  017-355 9455 melalui aplikasi Call / SMS / WhatsApp.

Norhapisah Asmuni ( Kak Pisah )
Shaklee ID :(ID:1251745)
SMS & Whatsapp: 017-355 9455
Email: Pisah35.ee@gmail.com 

No comments:

Post a Comment